ROVER-nota 'Openbaar vervoer sneller dan je denkt'
Met een pakket slimme maatregelen is de kwaliteit van het openbaar vervoer al snel op een beter peil te brengen. Dat blijkt uit de nota 'Openbaar vervoer sneller dan je denkt', die ROVER in april 2001 uitbracht. Als voorbeeld is onder meer gekeken naar de westelijke tuinsteden in Amsterdam. ROVER analyseerde de sterke en zwakke punten van het openbaar vervoer in dit gebied. Dat leidde tot een pakket verbeteringsvoorstellen. Deze zullen verder worden besproken met o.a. het GVB.
In het Amsterdamse hoofdstuk van de nota heeft ROVER het openbaar vervoer naar en in de Westelijke
Tuinsteden geanalyseerd. Dit openbaar vervoer functioneert
redelijk, maar niet echt goed. Wij kwamen de volgende knelpunten tegen:
-
Er ontbreken schakels in het openbaar vervoernet, waardoor sommige
voorzieningen (met name ziekenhuizen) en enkele buurten onvoldoende bereikbaar
zijn.
-
Op het gebied van (sociale) veiligheid doen zich problemen voor, met name op
metrostations en in trams zonder conducteur.
-
Gebrek aan doorstroming, vooral op de tramlijnen, doordat het in- en uitstappen
op sommige haltes veel tijd kost en doordat de tram niet bij alle
verkeerslichten voldoende prioriteit krijgt.
-
Dezelfde oorzaken, maar ook stilstaande personen- en vrachtwagens op de rails,
leiden tot een onregelmatige dienstuitvoering.
Om deze knelpunten op te lossen, doet ROVER voor de korte termijn (de periode tot
2004) de volgende aanbevelingen:
-
Pas het busnet aan, zodat onder meer de bereikbaarheid van het Sint
Lucas-/Andreasziekenhuis en van Geuzenveld Noord (langs de Haarlemmerweg) wordt
vergroot. Ook ontstaan zo meer verbindingen met de haltes van metrolijn 50.
-
Voer een conducteur in op alle trams en zorg voor bemensing en ingangscontrole
op alle metrostations in het gebied. Voer daarnaast garantiehaltes in bij
Osdorpplein, station Lelylaan en Bos- en Lommerplein, waar mensen snel en
veilig kunnen overstappen. Op deze haltes sluiten de verschillende lijnen
tijdens de stille uren op elkaar aan, zowel op papier als in het echt, en er
zijn enkele voorzieningen, zoals een kiosk of avondwinkel.
-
De doorstroming op de tramlijnen kan worden verbeterd door een combinatie van
maatregelen. Wij denken hierbij onder meer aan het afschaffen van de
kaartverkoop op de tram op enkele drukke haltes, beïnvloeding door de tram van
alle verkeerslichten en het verminderen van het aantal taxi’s op de vrije
trambanen.
-
Behalve door deze maatregelen kan de regelmaat verder worden verbeterd door de
aanleg van vrije banen of het autoluw maken van straten. Ook realistische
dienstregelingen (rijtijd niet te kort, maar ook niet te lang) en een betere
vertrekdiscipline bij het personeel zullen hieraan bijdragen.
Deze voorstellen zijn uitgewerkt voor een van de tramlijnen: lijn 2, die
hiermee het predikaat Supertram zou verdienen.
De nota is voor 20 gulden te bestellen bij het ROVER-kantoor in Amersfoort.
April 2001
Terug naar overzicht