Raad voor de Transportveiligheid oordeelt kritisch over brandveiligheid Amsterdamse metro


Simulatie: Mott MacDonald in opdracht van de Raad voor de Transportveiligheid

De Raad voor de Transportveiligheid vindt dat het GVB meer aandacht moet besteden aan de brandveiligheid van de Amsterdamse metro. De Raad komt tot die conclusie na onderzoek van een incident dat zich voordeed op 12 juli 1999 in station Weesperplein. De perrons en de erboven gelegen hal werden in allerijl ontruimd wegens rook, afkomstig van een brandje in een sneltram van lijn 51. Enkele GVB-medewerkers moesten met lichte verschijnselen van rookvergiftiging naar het ziekenhuis. Er raakten geen reizigers gewond.

Het brandje ontstond door een technische storing aan de sneltram. Een schijfrem bleef tijdens het rijden vastzitten en ontwikkelde daarbij na verloop van tijd zoveel hitte, dat nabijgelegen onderdelen vlam vatten. Het lukte niet meer om met de sneltram de tunnel uit te komen. Hoewel het maar een klein brandje was, slaagden GVB-medewerkers er niet in om het vuur met een poederblusser te doven. De brandweer bluste de brand uiteindelijk met water, maar moest daarmee wel wachten tot GVB-monteurs de stroomrails spanningsloos hadden gemaakt. Intussen was er op de perrons en in de erboven gelegen hal zo veel rook komen te staan, dat deze ruimten moesten worden ontruimd.

De Raad voor de Transportveiligheid vindt dat het GVB meer aandacht moet besteden aan een calamiteitenplan. De vastzittende schijfrem was een gevolg van een technische ontwerpfout van de sneltrams. Die fout is inmiddels hersteld. Volgens de GVB-directie is ook het calamiteitenplan verbeterd, maar de OR van het GVB trekt dat in twijfel.

ROVER heeft dit onderwerp op de agenda gezet voor het eerstvolgende overleg met de GVB-directie.

Juli 2000


Terug naar overzicht