95 nieuwe trams besteld

Het GVB heeft dit voorjaar 95 lagevloertrams besteld. Vijfentwintig stuks zijn nodig voor tramlijn 26, de nieuwe lijn naar IJburg die in 2003 moet gaan rijden. De rest vervangt een deel van het bestaande wagenpark. Gekozen is voor het type 'Combino' van Siemens.

Lage vloer
De nieuwe trams hebben een lage vloer over de hele lengte. Dat is een grote verbetering ten opzichte van de trams die nu onder meer op lijn 5 rijden, want die hebben maar een klein stukje lage vloer, alleen in het middendeel. In de 'Combino' is de vloerhoogte over de hele lengte slechts 30 centimeter boven straatniveau. Bij alle ingangen kun je dus zonder treden naar binnen. Voor Amsterdam was dat een harde eis: de hele tram moet goed toegankelijk zijn voor mindervaliden, en daar komt nog het besluit van de Gemeenteraad bij dat alle trams een conducteur moeten krijgen. In de nieuwe trams komt de conducteurscabine overigens op een andere plaats, namelijk schuin tegenover de voorlaatste deur. Het GVB verwacht dat de instappende passagiers daardoor beter kunnen doorstromen.

Standaard
De bestelling van de nieuwe trams is Europees aanbesteed. ROVER heeft meegepraat over het programma van eisen, maar is niet betrokken geweest bij de keuze van een leverancier. De afgelopen jaren hebben allerlei tramtypen van verschillende fabrikanten proefgereden, dikwijls ook in de gewone lijndienst. Daarbij kon ook worden vastgesteld of de lagevloer-ontwerpen wel uit de voeten konden op het Amsterdamse tramnet met zijn bolle bruggen. De 'Combino' van Siemens kwam volgens het GVB per saldo het best tegemoet aan het Amsterdamse eisenpakket. Het ontwerp is gebaseerd op standaard-segmenten, die naar wens van de afnemer kunnen worden gecombineerd en aangepast. De Amsterdamse Combino's zullen uit vijf segmenten bestaan. De conducteur komt te zitten in het vierde segment. Hier komt ook een multifunctionele opvangruimte met klapzitjes, waar bijvoorbeeld een rolstoel kan worden geparkeerd.

De ingangen worden met 65, respectievelijk 130 cm wat breder dan die van de huidige trams. De grote ramen bieden meer uitzicht, vooral aan lange passagiers die moeten staan. Ook bij de afstand tussen de zitplaatsen is rekening gehouden met de groeiende gemiddelde beenlengte van de Nederlander. De trams krijgen 61 vaste zitplaatsen (waarvan 41 in de rijrichting) en zes klapzitjes, bekleed met vandaalbestendige stof. Inclusief staanlaatsen is de capaciteit 186 passagiers. De Combino's kunnen gekoppeld rijden. Dat zal voorlopig alleen op de nieuwe lijn naar IJburg gebeuren.

Ook elders
De Combino rijdt inmiddels al in Potsdam foto , Freiburg en Augsburg. Ook steden als Basel, Bern en Erfurt hebben dit product besteld. Rotterdam, dat 60 nieuwe trams nodig heeft, koos echter voor een andere leverancier, zodat de voorgenomen combinatie met de Amsterdamse bestelling niet doorging. Daardoor loopt Amsterdam een kwantumkorting van Siemens mis. Het GVB wil daarom graag nu al 60 Combino's bijbestellen. Een groot deel van het wagenpark is immers aan vervanging toe: de oudste generatie trams dateert uit 1960-1972 en de daaropvolgende serie is van slechte kwaliteit. De Combino's kosten 3,2 miljoen gulden per stuk.

Juli 2000


Terug naar overzicht